Social media strategie

De basis voor jouw succes.

Elke ondernemer is op zoek naar potentiële klanten aan wie hij zijn product of dienst kan leveren. In het verleden had men de klassieke manieren om jezelf onder de aandacht te brengen. Je belde met bedrijven, je stuurde een mailing en probeerde zo extra werk aan te trekken maar met de komst van de social media is er een nieuwe manier ontstaan die steeds vaker een plek krijgt binnen de marketing van een bedrijf. Het is daarom goed om een strategie te ontwikkelen die past bij je onderneming en die past bij je potentiële doelgroep. Het inzetten van social media beheer is daarbij een uitstekend middel om je bekendheid te vergroten.

adverteren instagram nederland

Wat is social media?

Onze specialisten leggen het uit.

Er wordt veel gesproken over social media en bijna iedereen heeft er wel een beeld bij. De snelheid waarmee zaken gedeeld kunnen worden, de mogelijkheid tot het snel geven van een reactie zijn onderdelen waar je als ondernemer mee geconfronteerd kan worden. In het kort is de definitie van social media, een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Om het concreet te maken kan je denken aan: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter en/of YouTube. Het grote voordeel van deze platforms is dat het gebruik gratis is. Hierdoor kan je met minimale middelen een grote groep bereiken.

Focus op jouw passie

Met een gerust hart uitbesteden, that’s it.

Wil jij je weer volop focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten? BuildSocial ondersteunt jouw in het structureel onderhouden van jouw social media.

Specialisten aan het woord

Zo zet je een social media strategie in als bedrijf.

Voor je deze vraag goed kan beantwoorden en je een strategie kan bedenken die past bij de social media, moet je voor jezelf duidelijk hebben welke doelgroep je onderneming heeft. Het is logisch om te bedenken dat een leasemaatschappij een andere doelgroep heeft dan de lokale bakker. Door een SWOT analyse te maken als onderdeel van je marketingplan krijg je inzicht waar de mogelijkheden voor je onderneming liggen. Daarnaast moet je kijken wat er past bij je bedrijf. Heb je veel te maken met particuliere klanten dan is een Facebookpagina een logische stap. Heb je vooral met zakelijke klanten te maken dan kom je al snel uit op LinkedIn. Verkoop je een product waarbij een uitgebreide handleiding zit en kan je dit in een video verpakken dan is YouTube een geschikt platform.

Gestructureerd aan het werk

Een social media planning maken.

Als je gaat beginnen met social media dan is een planning van groot belang. Je kan vol goede moed beginnen om elke dag een stuk te schrijven om te plaatsen maar de vraag is dan al snel, wat moet ik nu weer delen op mijn social media? Daarom moet je een planning maken en daarbij bedenken dat investeren op dit gebied ook een kwestie is van tijd. De uitgangsvraag is altijd: Hoe kan mijn doelgroep dit bericht, de tweet, de video vinden. Het is dan ook heel gebruikelijk om de berichten te koppelen aan elkaar. Een video op YouTube kan je uitstekend delen via de andere kanalen. Met een planning weet je exact wanneer je welk platform je moet gebruiken.

Samen aan de slag

Extra aandacht met jouw social media strategie.

Waar je extra aandacht aan moet besteden is de kwaliteit van je foto of video die je gebruikt. Wil je professioneel overkomen dan is het goed om dit ook in je materiaal wat je gebruikt te laten zien. Daarnaast is het verstandig om in beperkte mate een bericht te delen. Het komt als vervelend over als je veel berichten deelt, ook al zijn ze nog zo professioneel. Het komt als onprofessioneel over als je veel berichten van andere loopt te delen. Waar het uiteindelijk omgaat is dat je potentiële klant je op zijn favoriete platform kan vinden. Als laatste tip is het verstandig om te beginnen. Het aanmaken van een profiel op de diverse kanalen is eenvoudig en met de juiste inzet van de middelen kan je op deze manier je doelgroep benaderen.

Veelgestelde vragen over social media strategie

Wij zetten de antwoorden op een rij,

Kan ik een social media strategie zelf opstellen?

Zeker! Je kan een social media strategie zelf opstellen. Je ziet alleen vaak dat dit wordt uitbesteed bij een social media bureau. Deze bureaus hebben veel kennis over social media en weten daarom precies wat de beste strategie is voor je product/dienst. Wanneer je social media wil gaan uitbesteden bij een bureau zoals BuildSocial dan zal er eerst een gesprek plaats vinden. Wat zijn de doelen en ambities en welk budget mag er gebruikt worden. Op basis van deze data kunnen de specialisten bij BuildSocial een sterke social media strategie opstellen die past bij de wensen van de klant.

Wat is een goede social media strategie?

Wat een goede social media strategie is, is voor ieder bedrijf anders. Het ene bedrijf heeft een groot doel en heeft daarvoor ook genoeg middelen zoals tijd en geld. Een kleiner bedrijf heeft misschien minder geld en tijd te besteden waardoor het bedrijf ook kleinere doelen moet stellen. Om een goede social media strategie op te stellen moet je jezelf drie vragen stellen.

    • Waarom wil ik social media inzetten/wat wil ik hiermee bereiken?
    • Welk budget heb ik?
    • Hoeveel tijd wil ik eraan besteden

Zodra je voor jezelf antwoord hebt gegeven op deze vragen kun je bezig gaan met het opstellen van je social media strategie

Waarom een social media strategie?

Door een social media strategie ga je veel gestructureerder te werk. Een social media strategie helpt bij het inzichtelijk maken van jouw doelgroep en op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Ook krijg je een beter beeld hoe je in contact kunt komen met (potentiële) klanten. Voordat je een social media strategie opstelt moet je goed nagaan wat je doelen en wensen zijn. Op basis van deze doelen en wensen kun je inschatten hoeveel tijd en geld je eraan wilt besteden.

Onze kanalen op een rij

Welke social media strategie ga jij uitbesteden?