Inhaakkalender 2023

Houvast voor de juiste content.

Wanneer je inspiratie nodig bent voor het maken van de juiste posts of een contentkalender voor jouw social media kanalen wilt opstellen, dan is een inhaakkalender het juiste hulpmiddel.

  • Overzichtelijke inhaakkalender voor 2023
  • Alle inhaakmomenten op een rij
  • Volledig gratis te downloaden
  • Opgesteld door onze specialisten
Profiel medewerker
Geheel gratis

Gratis inhaakkalender 2023

BuildSocial heeft voor jou een inhaakkalender opgesteld. Gratis te downloaden, zodat jij inspiratie kunt opdoen.Wist jij dat er jaarlijks ruim 200 momenten zijn om op in te haken?

De leukste posts voor 2023

Daarom onze inhaakkalender.

Het geeft jou een helder overzicht van alle verschillende dagen van het jaar en laat jou zien hoe jij kunt inhaken op de onderwerpen die op deze dag spelen. Denk bijvoorbeeld aan bekende dagen als dierendag en Valentijnsdag of aan minder bekende dagen zoals puppydag en het feestelijke Pizza Party dag. De specialisten van BuildSocial hebben voor jou een leuke en inhaakkalender voor 2023 opgemaakt. Zo ben jij voor heel 2023 verzekerd van de leukste en actuele social media posts.

Een inhaakkalender (het woord zegt het al) is een kalender die volstaat met inhakers.  Inhakers zijn dagen waar een speciaal moment of gebeurtenis aan is gekoppeld. Die inhakers kun je weer gebruiken voor je sociale media kanalen. Een mooi voorbeeld is dan Sinterklaas, tijdens pakjesavond zie je veel bedrijven die acties en kortingen aanbieden voor hun producten die je kunt kopen als ‘cadeautip’. Sinterklaas en pakjesavond zijn bekende momenten in december maar er zijn natuurlijk ook inhaakmomenten die niet bekend zijn, maar die even sterk zijn, zoals Internationale Studentendag. Als je een webshop hebt en hier op wilt inspelen kun je bijvoorbeeld een studentenkorting aanbieden en inhaken op Internationale Studentendag. Onze inhaakkalender voor de laatste drie maanden van dit jaar, staan vol met dit soort inhaakmomenten. Er zitten serieuze onderwerpen in zoals de dag van de mantelzorg of de dag van de mensenrechten maar ook minder serieuze onderwerpen zoals de dag van de nacho of de geen-baard-dag. Zo heb je altijd wel íets om over de schrijven. Eveneens kun je het eenvoudig in het voren plannen in de contentplanning of contentkalender van verschillende social media tools.

Is jouw goede voornemen helaas mislukt?

Altijd actueel met de inhaakkalender.

Misschien was jouw goede voornemen, begin dit jaar, om je sociale media content eens goed om te gooien en om consistent berichten te plaatsen, maar het is niet gelukt. Je kunt het gevoel hebben dat je hebt gefaald. Geen zorgen. Wij zorgen er voor dat jij dit jaar nog je doel behaald. Je hoort, vooral aan het begin van het jaar, over de term contentkalender. Wat betekend het en wat kun je er mee? Wij hebben een contentkalender die jij kunt gebruiken om nieuwe creatieve content te ontwikkelen voor je sociale media kanalen. BuildSocial legt jou uit hoe je precies een contentplanning gebruikt.

Een inhaakkalender (het woord zegt het al) is een kalender die volstaat met inhakers.  Inhakers zijn dagen waar een speciaal moment of gebeurtenis aan is gekoppeld. Die inhakers kun je weer gebruiken voor je sociale media kanalen. Een mooi voorbeeld is dan Sinterklaas, tijdens pakjesavond zie je veel bedrijven die acties en kortingen aanbieden voor hun producten die je kunt kopen als ‘cadeautip’ en dat is perfect te plannen voor bijvoorbeeld Instagram. Sinterklaas en pakjesavond zijn bekende momenten in december maar er zijn natuurlijk ook inhaakmomenten die niet bekend zijn, maar die even sterk zijn, zoals Internationale Studentendag. Als je een webshop hebt en hier op wilt inspelen kun je bijvoorbeeld een studentenkorting aanbieden en inhaken op Internationale Studentendag. Onze inhaakkalender voor de laatste drie maanden van dit jaar, staan vol met dit soort inhaakmomenten. Er zitten serieuze onderwerpen in zoals de dag van de mantelzorg of de dag van de mensenrechten maar ook minder serieuze onderwerpen zoals de dag van de nacho of de geen-baard-dag. Zo heb je altijd wel íets om over de schrijven.

Je kunt ook de berichten voor je sociale media kanalen voorbereiden van te voren. Als je voor je bedrijf vooraf berichten bedenkt en schrijft is het handig om zo’n inhaakkalender te gebruiken. Ondanks dat je twee maanden van te voren je content hebt klaar staan, door het inhaken op de dag dat het bericht wordt geüpload, ben je vooralsnog actueel.

Wanneer je begint met het schrijven van content zit je nog boordevol met ideeën en inspiratie, maar na een paar maanden lijk je op te zijn. Je hebt het gevoel vast te zitten. Maak je geen zorgen. Je kunt je inspiratie terugkrijgen. Doe dit door buiten je comfortzone te treden, zoals het nadenken over het inhaken op dagen en momenten waar je normaal nooit naar zou omkijken. Een inhaakkalender is een van de grote hulpmiddelen om je creativiteit weer eens te trainen. Hoe kun jij de Dag van de Tongbrekers gebruiken om de opening van je sportschool te promoten of hoe kun jij Cliché dag inzetten om je bouwbedrijf te promoten op sociale media? Je kunt je eigen tongbreker bedenken met de naam van je sportschool of je kunt de cliché gebruiken dat je niet onder ladders moet lopen en een foto uploaden met een bouwvakker die onder een ladder loopt. Train jezelf om een eigen twist te geven aan dagen en momenten met onze inhaakkalender.

Veelgestelde vragen over de inhaakkalender

Onze specialisten leggen het uit.

Wat is het voordeel van een inhaakkalender?

Het voordeel van een inhaakkalender is met name dat je houvast hebt. Dit document geeft een overzicht van alle mogelijke inhaakmomenten in het jaar. Heb je even geen inspiratie voor een post? Dan kun je eenvoudig op deze agenda kijken, zodat je weer een actuele post kunt realiseren. Vooral voor bedrijven welke weinig originele of zelf gerealiseerde content hebben, biedt dit uitkomst.

Wat zijn de voordelen van inhakers?

Inhakers zijn geliefd bij het publiek maar ook bij de makers. Je volgers kunnen inhakers erg waarderen, vooral als ze grappig zijn. Wanneer je inhaker in de smaak valt bij je publiek is de kans groot dat ze je bericht liken en delen. Zo vergroot je dus het bereik en het engagement van je bericht. Inhakers zorgen er ook voor dat de content beter blijft hangen waardoor je bedrijf in het achterhoofd van je volgers blijft. Als ze je bedrijf opnieuw tegenkomen ergens hebben ze een positief beeld bij je bedrijf.

Hoe koppel je eigen content aan de inhaakkalender?

Het is soms lastig om je eigen content aan de juiste inhaker te koppelen. Sommige inhakers passen namelijk totaal niet bij je product of dienst. Het is dan niet slim om te proberen een vaag bruggetje te maken. Dit zorgt voor verwarring bij je volgers en helpt waarschijnlijk niet bij de verkoop van je product of dienst. Kies daarom inhakers die bij je bedrijf passen en gebruik humor. Zo zet je inhakers het best in.

Wat is een goede verhouding inhakers?

Niet elk onderwerp uit de inhaakkalender past bij je product of dienst. Dat hoeft ook helemaal niet want er zijn jaarlijks meer dan 200 momenten waarop je kan inhaken. Als je een social media post zou maken bij elke inhaker die bestaat is dat veel te veel. Je moet een goede variatie hebben aan verschillende soorten berichten. Kies daarom 1 of maximaal 2 leuke inhakers per maand die goed bij je product of dienst passen. Zo hou je een goede verhouding tussen inhakers en overige content.