Contentkalender

Het nut van de contentkalender.

Zodra je als bedrijf iets doet met social media, e-mail marketing of bloggen heb je vast wel eens gehoord van de contentkalender. De contentkalender – ook wel contentplanning genoemd – is een overzicht voor een bepaalde periode. In deze kalander wordt inzichtelijk wat, wanneer en op welk platform je content publiceert voor je bedrijf. Wij gaan ons focussen op de contentkalender voor social media. Op de contentkalender zie je dan precies welke post je op welk moment gaat plaatsen zodat je dit niet gaat vergeten.

contentkalender
Contentkalender van BuildSocial

De voordelen van een contentkalender

Constante stroom aan berichten.

Door de contentkalender weet je dus precies wanneer je welke berichten wil gaan posten. Door eens in de zoveel tijd een paar uur te gaan zitten hiervoor heb je een gestructureerde kalender. Je moet dan wel onderwerpen hebben waar je berichten over wil maken en soms raakt je inspiratie helaas op. Gelukkig zijn er enorm veel handige hulpmiddelen die je helpen bij het bedenken van berichten. Wij hebben bijvoorbeeld een speciale inhaakkalender ontwikkeld om je een handje te helpen. Met deze inhaakkalender kan je weer op ideeën komen en speel je in op de actualiteit van die dag. Dat kunnen je volgers meestal erg waarderen. Wanneer je je contentkalender klaar hebt voor de komende maanden zorgt dat voor een constante stroom aan berichten wat weer goed is voor je bedrijf. Ook weet je dan goed wat je van tevoren wilt gaan publiceren. Zo hoef je dus niet ’s avonds laat nog een berichtje te bedenken omdat je de volgende dag iets moet plaatsen. De contentkalander is er dus voor overzicht maar het is ook veel efficiënter, je bespaard namelijk veel tijd en stress.

Inplannen van berichten

Extra efficiëntie door inplannen van berichten.

Op veel grote platformen is het mogelijk om berichten in te plannen. Dit is niet altijd zo geweest. Voorheen waren hier verschillende tools voor zoals HootSuite en Kontentino omdat het nog niet mogelijk was om je berichten direct via bijvoorbeeld Instagram in te plannen. Tegenwoordig kan het dus wel direct op de meeste platformen. Ondanks deze verandering kunnen de tools handig blijven, je kan ze namelijk heel goed als ondersteuning gebruiken. Op platformen zoals Pinterest, Instagram en Facebook kan je erg gemakkelijk, met een paar klikken je berichten inplannen. Het nadeel van Pinterest is dat je maar voor twee weken vooruit kan plannen, hierdoor moet je er om de twee weken even aan denken. Op Instagram en Facebook kun je voor maanden vooruit plannen. Dit maakt de contentkalander extra efficiënt. Je kan namelijk op één dag berichten maken én inplannen. Zo hoef je weken, misschien wel maanden niet meer druk te zijn met je content voor social media.

Tips voor een contentkalender

4 tips voor een geweldige contentkalender.

 

Wil je zelf aan de slag met een contentkalender maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Welke informatie er bijvoorbeeld in moet en wat niet? Hoever moet je vooruitplannen? Wij geven je graag een aantal tips zodat jij de perfecte contentkalender kan maken.

  • Plan van tevoren bekende dagen en evenementen.
    We hebben het er zojuist al even over gehad, de inhaakkalender. Elk jaar zijn er weer speciale dagen en evenementen. Deze zijn meestal al lang van tevoren bekend, neem bijvoorbeeld dierendag, Kerst of Pasen, maar ook festivals en feesten zijn lang van tevoren bekend. Maak dus een mooie spreiding van content in je contentkalender. Een goede verhouding is ongeveer 1 á 2 inhakers per maand.
  • Neem het juiste kanaal mee in je kalender.
    Elk social media kanaal trekt andere doelgroepen aan. Het is daarom erg belangrijk om het juiste kanaal te kiezen bij het soort bericht. Gaat het bericht vooral over het bedrijfsleven, dan is LinkedIn waarschijnlijk het juiste kanaal voor je bericht. Is je bericht gericht op jongeren dan kan je beter gebruik maken van Instagram.
  • Neem het soort content mee in je kalender.
    Er zijn enorm veel verschillende soorten content. De social media kanalen zitten niet stil, er komen steeds meer en meer soorten content. Het is daarom van belang dat je duidelijk het contenttype aangeeft in je contentkalender. Instagram heeft bijvoorbeeld wel 7 verschillende soorten contenttypes. Een paar voorbeelden zijn Reels, Berichten, Verhalen en Hoogtepunten. Kies dus zorgvuldig welke contenttype het best past bij je doel.
  • Wat is het beste tijdstip om iets te plaatsen op social media?
    Er is helaas geen gouden tijdstip waarop je social media berichten de meeste mensen bereiken. Dit is per kanaal en per maand weer anders. Er zijn echter wel een paar tips om het maximale bereik uit je berichten te halen. Voor elke branche werken er weer andere tijdstippen. Het is waarschijnlijk niet optimaal om maandagochtend een bericht te plaatsen dat drank voor de helft van de prijs is. Dit kan je veel beter op de donderdag of vrijdag middag plaatsen. Via sommige social media kanalen zoals Instagram krijg je een inzicht wat de beste tijd voor jou bedrijf is om een bericht te plaatsen. Neem hier eens een kijkje naar.

Onze kanalen op een rij

Welk kanaal ga jij uitbesteden?