TikTok adverteren uitbesteden

Waarom is TikTok interessant?

TikTok bestaat nog niet erg lang en toch heeft het enorm veel gebruikers. Alleen in Nederland heeft TikTok al 3 miljoen actieve gebruikers. Op TikTok draait het om creativiteit. Hoe origineler je bent, des te groter de kans dat je content wordt gewaardeerd. Eerst was de app populair onder relatief jonge gebruikers. De laatste 2 jaar is daar een verandering in te zien. TikTok groeit nu vooral onder de twintigers. Ook in de groep 40-plussers stijgen het aantal gebruikers flink ten opzichte van voorgaande jaren. Hierdoor wordt het voor bedrijven steeds interessanter om op TikTok te adverteren.

TikTok adverteren uitbesteden aan BuildSocial
TikTok ads uitbesteden

Hoe werkt TikTok?

For You Page en het algoritme.

TikTok steekt totaal anders in elkaar dan bijvoorbeeld Instagram. Op Instagram draait het vooral om content delen met vrienden en bekenden. Wanneer je door je feed heen scrolt zal je dus alleen content zien van mensen wie jij volgt. Op TikTok is dit totaal anders. Je zit standaard op de zogenoemde ‘For You Page’. Deze For You Page is enorm goed gepersonaliseerd door het TikTok-algoritme. Dit algoritme houdt precies bij welke mensen je volgt, welke video’s je liked, deelt en waar je reacties achterlaat. Zo krijg je alleen de meest relevante video’s te zien. Dit maakt de app erg verslavend. Door dit algoritme is het wel mogelijk om relatief makkelijk viral te gaan zonder dat je veel volgers hebt. Op TikTok zie je namelijk heel veel trends ontstaan, wanneer je hier je eigen draai aan geeft en dit aanslaat bij gebruikers kun je erg snel viral gaan.

Voordelen van adverteren op TikTok

TikTok is het platform met de hoogste engagement.

Het adverteren op TikTok brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee. Zo is het aantal gebruikers dat overgaat tot conversie een stuk hoger dan op andere social media platformen. Heb je een jonge doelgroep? Dan is TikTok uitermate geschikt om deze doelgroep te bereiken. Daar komt nog bij dat het adverteren zeer efficiënt is. Door het algoritme van TikTok is TikTok het platform met het hoogste engagement, dit zie je ook terug in het engagement van de advertenties. Op dit moment is er weinig concurrentie op de app, hierdoor zijn de kosten van TikTok adverteren soms lager dan adverteren op Facebook of Instagram.

Adverteren op TikTok

Advertentiemogelijkheden op een rijtje.

Remarketing en een lookalike audience
Op TikTok is het erg makkelijk je doelgroep te targeten. Je kunt er dus voor zorgen dat je advertentie precies door de juiste mensen wordt gezien. TikTok geeft je de mogelijkheid om je klantenbestand te uploaden. TikTok kan op basis van dit bestand goed bepalen wie je doelgroep is, dit is ideaal voor remarketing of een lookalike audience. Er zijn een paar soorten advertenties die je kan inzetten op TikTok:

In-Feed video
De populairste vorm van advertenties zijn de In-Feed advertenties, deze komen voor op de For You Page. Dit is tevens ook de goedkoopste manier van adverteren op TikTok. Ze komen overeen met de in-feed advertenties van Facebook en Instagram. Het voordeel aan de In-Feed advertenties van TikTok is dat je een doorklikbutton kan toevoegen. Deze button kan bijvoorbeeld naar je website leiden.

Tile Experiences
Tile Experiences zijn vergelijkbaar met de In-Feed video’s van TikTok. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je meerdere producten kunt laten zien. Aan de onderkant van de advertentie verschijnt in het klein extra ruimte. Hier kun je andere gerelateerde producten in plaatsen.

Brand Takeover
Een van de beste manieren om enorme naamsbekendheid te krijgen is deze vorm van adverteren. Gebruikers die de app openen krijgen deze advertentie gelijk te zien op het volledige scherm, ze kunnen deze advertentie niet overslaan. Deze advertentie is vaak een gifje of een korte video van maximaal 5 seconden. Het voordeel is dat er per branche maar één merk dit kan doen gedurende 24 uur, je hebt dan dus geen concurrentie. Het nadeel is dat de kosten ervan erg hoog zijn.

Topview
Een Topview is een combinatie van een Brand Takeover en een In-Feed video. Een Topview video verschijnt net zoals een Brand Takeover gelijk als je TikTok opent. Het grote verschil is dat deze video’s veel langer mogen zijn en je kan door scrollen, je hoeft ze dus niet volledig af te kijken.