TikTok marketing

Het snelst groeiende social media kanaal.

De meeste mensen in Nederland hebben waarschijnlijk al wel eens gehoord van de app TikTok. TikTok is het snelst groeiende social media platform. TikTok heeft het afgelopen jaar een groei gemaakt van maar liefst 75%. Het platform heeft nu 3 miljoen actieve gebruikers. Door deze enorme groei wordt het platform ook steeds interessanter voor bedrijven. Maar hoe zet je nu precies TikTok marketing goed in voor je bedrijf? We snappen dat je als bedrijf geen dansfilmpjes online wilt zetten, je moet namelijk een goede indruk achterlaten voor klanten en partners. Het is dus belangrijk om een goede mix van content in te zetten om je bedrijf relevant over te laten komen bij de gewenste doelgroep.

TikTok marketing uitbesteden aan BuildSocial
TikTok marketing

Hoe zet je TikTok in?

De voordelen van TikTok marketing.

Voordat je bezig gaat met TikTok marketing moet je goed nagaan wie je doelgroep is. TikTok wordt vooral gebruikt door jongeren tussen de 15 en 30. Valt jouw doelgroep in deze leeftijdscategorie? Dan is TikTok misschien wel het juiste platform voor de marketing van je bedrijf. Je kan TikTok marketing als het ware opdelen in twee delen. Je hebt het organische aspect en het betaalde aspect. Wanneer we het hebben over het organische aspect van TikTok marketing dan gaat het vooral om het creëren van naamsbekendheid. Je kunt het kanaal dus erg goed gebruiken om je product of dienst onder de aandacht te brengen van jong publiek. Het doel hiervan is om je publiek telkens in contact te brengen met je merk. Zo worden ze keer op keer weer aan jou herinnerd. Wanneer je het hebt over het betaalde aspect dan hoef je je niet alleen te focussen op naamsbekendheid. Met TikTok adverteren kun je namelijk ook erg goed producten verkopen. Dit komt omdat het engagementpercentage op TikTok erg hoog is, maar liefst 29%. Ter vergelijking, op Instagram is het engagementpercentage gemiddeld 5%. Doordat het engagement op TikTok zo hoog is zijn ook de CPC’s, CTR’s en conversiepercentages hoger. Dit is niet het enige voordeel aan TikTok adverteren. Doordat er zo weinig concurrentie is op de app is de ‘cost per click’ erg laag. Je kunt dus voor een relatief klein bedrag erg veel traffic en conversie genereren. Al deze voordelen bij elkaar maakt TikTok een uitstekend kanaal voor je marketing. Maar hoe maak je de juiste TikTok marketing-mix?

TikTok marketing strategie

Een goede TikTok marketing-mix.

BuildSocial raadt altijd aan om naast organisch bezig te zijn met TikTok ook te adverteren. Zo ben je bezig met het vergroten van je naamsbekendheid maar probeer je tegelijkertijd ook je producten of diensten te verkopen. Doordat TikTok een enorm intelligent algoritme heeft kunnen ze een erg goede look-a-like doelgroep creëren. Dit is een groot voordeel van het adverteren op TikTok. Voor het bedenken van je organische berichten moet je eens in de zoveel tijd een paar minuten op TikTok scrollen. Je ziet dan snel wat de nieuwste trends en challenges zijn. Als bedrijf kun je hier goed op inspelen. Neem de trend niet letterlijk over maar geef er je eigen draai aan met een beetje humor. Op deze manier ben je origineel en uniek, dit is iets wat erg wordt gewaardeerd op TikTok. Een andere veelgebruikte manier om nieuwe profielbezoekers en volgers te krijgen is het liken en vooral reageren onder andere video’s. Gebruikers krijgen namelijk een melding wanneer je onder een bepaalde video hebt gereageerd. Ze zullen je account bekijken en gaan je misschien wel volgen uit interesse. Wanneer je leuk of met humor reageert onder een video kan het zijn dat je honderden tot duizenden likes krijgt. Op deze manier zullen gebruikers je merk vaker voorbij zien komen. Dit kost misschien veel tijd maar het is interessant om mee te nemen in je TikTok marketing-mix.