Pinterest uitbesteden

Pronken met projecten op Pinterest.

Een sterk groeiend platform in Nederland. Expliciet zeer populair voor personen welke zich oriënteren voor verandering in en rondom de woning. Een sterk kanaal om in verbinding te komen met jouw potentiële klant. Wist jij dat de houdbaarheid van een pin op Pinterest langer is dan op welk ander social media kanaal?

Pinterest uitbesteden
Pinterest door BuildSocial

Pinterest specialist

Blink uit met fotografie.

Meer nog dan bij andere sociale media kanalen is Pinterest ingestoken op het visuele aspect. Het is bij uitstek geschikt om snel een klik te maken met de gebruiker. Het doel? Het triggeren van de gebruiker, zodat jouw foto ‘gepind’ wordt. Zo blijf jij in beeld bij de gebruiker en bij zijn/haar volgers. Dat kan op twee manieren van Pinterest marketing: organisch of door middel van adverteren.

De zogeheten levensduur van een pin is op Pinterest aanzienlijk langer dan op andere kanalen. Maar, hoeveel is dat nou eigenlijk? De cijfers op een rij:

  • Pinterest – 3,5 maand
  • Instagram – 21 uur
  • Facebook – 5 uur
  • Twitter – 18 minuten

Focus op jouw passie

Pinterest uitbesteden: wij breiden jouw bereik uit, that’s it.

Een gevarieerde pagina met de juiste foto en zoekwoord combinaties en pakkende borden. Bij het uitbesteden van Pinterest BuildSocial neemt jouw deze optimalisatie uithanden met onze gestructureerd beheer. Dat zorgt voor rust. Heerlijk toch?

Pinterest organisch

Werk aan een stabiel en gratis bereik.

In de basis functioneert dit sociale kanaal als een zoekmachine. Een gebruiker kan immers zijn of haar voorkeuren vinden op basis van zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten zijn op te delen in twee typen: korte zoektermen (shorttail) en langere combinaties van termen (longterm). SEO voor Pinterest behoort daarom tot de kansen!

BuildSocial focust zich specifiek op de doelgroep rondom wonen. De oriëntatie rondom aankoop is voor interieur en exterieur immers van langere duur, waardoor het sociale media kanaal Pinterest uiterst interessant. De combinatie van mooie, visuele projecten van bedrijven zijn goed te matchen met de mogelijkheden binnen het kanaal. Uiteraard zijn er meerdere doelgroepen waarvoor Pinterest interessant kan zijn. Denk aan: kappers, horeca & do it yourself.

Een constante stroom van pins (zo heet een post op dit kanaal) zorgen ervoor dat jouw account steeds in beeld blijft. Je plaatst deze berichten via jouw eigen bedrijfsaccount. Je kunt berichten hierbij ‘los’ plaatsen of toevoegen aan een bord. Dit bord is een verzameling afbeeldingen rondom een specifiek onderwerp, zoals ‘badkamer’. Het meegeven van de juiste titels en teksten aan de afbeeldingen maken het mogelijk om vindbaar te worden in de Pinterest zoekmachine. Zo kom jij in beeld bij potentiële klanten, gratis: organisch!

Ruimtes welke populair zijn op Pinterest zijn:

  • Slaapkamer
  • Badkamer
  • Woonkamer
  • Keuken
Pinterest uitbesteden

Pinterest adverteren

Snel in contact met jouw doelgroep.

Wanneer jij wil aftasten of Pinterest bij jouw bedrijf past, dan kan het verstandig zijn om te starten met adverteren op dit kanaal. Op basis van doelgroepen kun jij in contact komen met jouw potentiële klanten. Gebruikers worden door het kanaal gesegmenteerd in verschillende doelgroepen welke te targeten zijn in de advertentie-omgeving. Het is eveneens mogelijk om met remarketing op Pinterest weer in contact te komen met bezoekers van jouw website. Aan de hand van enkele klikken kun jouw advertentie al online staan!

Onze kanalen op een rij

Welk kanaal ga jij uitbesteden?

Het sociale kanaal verder uitgelicht

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform in de vorm van een visuele zoekmachine. Aan de hand van relevante zoekopdrachten worden afbeeldingen en video’s ( zogeheten pins) gevonden en gedeeld. Pins kunnen worden gebruikt voor het delen van inspirerende quotes, recepten, inrichting en inspiratie. Gebruikers kunne deze pins opslaan om deze later nogmaals te bekijken.

Hoe werkt Pinterest?

De startpagina van Pinterest is ingericht als een online prikbord. Hier zijn pins, personen en merken te vinden aan de hand van de meest recente activiteiten. Ook worden hier personen, borden en merken getoond die een gebruiker al volgt.

De miljarden pins op Pinterest zorgen voor een goede dosis inspiratie en ideeën. Pinterest werkt aan de hand van een bepaalde zoekopdracht waarmee een gebruiker op zoek gaat naar inspiratie en voorbeelden. Wanneer een gebruiker een pin leuk vindt, kan hij/zij deze opslaan op een bord om de ideeën onder te delen in verschillende onderwerpen. Zo heeft de gebruiker altijd overzichtelijk ‘prikborden’ die eenvoudig te vinden zijn. Aan de hand van de inspiratieborden die een gebruiker opslaat, worden dan weer relevante pins getoond waar de gebruiker wellicht ook interesse in heeft.

Hoe werkt het maken van pins binnen Pinterest?

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw project hebt afgerond, wil je dit graag delen met de buitenwereld. Het mooie van Pinterest is dan ook dat het visueel is ingesteld. Om de aandacht te trekken van gebruikers zullen afbeeldingen en video’s zo aantrekkelijk mogelijk moeten zijn en van een hoge kwaliteit. Voeg aan de pin een titel met de meest relevante zoekwoorden en een goede beschrijving toe. Rond het geheel af met een websitelink en de pin is gemaakt!

“Wist je dat een pin een gemiddelde levensduur heeft van 3,5 maand? En dit langer is dan Facebook (5 uur) en Instagram (21 uur)”

Omdat een succesvolle Pinterest strategie staat met de juiste zoekwoorden, is het uitbesteden van Pinterest geen overbodige luxe. Ook het algoritme van Pinterest zit zo in elkaar dat er wordt aangeraden om een paar keer per week enkele pins te plaatsen, in plaats van een bulk in één keer. Consistente activiteit voor een langere periode is dé manier om toegewijde gebruikers op te bouwen binnen Pinterest. Na verloop van tijd zullen pins ook meer bereik realiseren.

Heeft jouw bedrijf wel de middelen, maar niet de tijd om te investeren in Pinterest? Dan is het uitbesteden van Pinterest een interessante optie!

Veelgestelde vragen over Pinterest

Onze specialisten leggen het uit.

Wat zijn de nadelen van Pinterest?

Het belangrijkste nadeel van Pinterest is dat het een kanaal is dat gericht is op oriëntatie. Over het algemeen doet een gebruiker hier inspiratie op en zit hij/zij dus in de oriënterende fase van de customer journey. Het nadeel is daarmee dat je dus relatief veel bereik moet genereren als je hiermee sales wilt behalen. Als het jouw doel is om bereik te genereren in deze fase van de customer journey, dan is het een perfect kanaal om zichtbaarheid mee te genereren.

Is Pinterest gratis?

Ja, het inzetten van dit kanaal is gratis. Je kunt hierbij een stabiele basis generen voor jouw business. Zorg voor een constante stroom aan relevante content, gebruik de juiste zoekwoorden en hou dit gedurende een langere tijd vast. Op deze manier realiseer je op Pinterest een stroom aan gratis bereik. Wil je meer bereiken in kortere tijd? Dan kan adverteren op Pinterest iets voor jou zijn. Je kunt hierover extra inzicht krijgen door middel van onze gratis analyse.

Wat zijn tips voor meer bereik op Pinterest?

Het realiseren van meer bereik op Pinterest is eigenlijk altijd maatwerk. Het is namelijk erg afhankelijk per business case, de producten en/of dienst. Er zijn echter wel een aantal tips:

  • Zorg voor kwalitatieve content;
  • Maak altijd eigen fotografie of video’s, zodat je uniek beeldmateriaal hebt.
  • Maak gebruik van de populaire hashtags. Let hierbij op dat deze passen bij jouw product of dienst.
  • Doe een gedegen zoekwoorden onderzoek o.b.v. product of dienst. Je kunt hiervoor de zoekfunctie binnen Pinterest gebruiken of Pinterest Trends.

Wat is Pinterest Business?

Pinterest Business is het platform voor zakelijk adverteren en is daarmee de basis voor het zichtbaar maken van jouw advertenties. Wanneer je hier gebruik van wilt maken, navigeer je naar business.pinterest.com. Van hieruit maak je een account aan, koppel je jouw pagina en kun jij starten met adverteren. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van deze tooling wanneer je geen website tot beschikking hebt. Je promoot namelijk jouw product of dienst binnen het netwerk van Pinterest. Vanaf hier start je met het promoten en begint het avontuur: het beheren en optimaliseren van de campagnes. Binnen Pinterest Business worden interessante statistieken getoond, waardoor jij de informatie hebt om jouw campagnes tot een succes te maken!

Waarom uitbesteden aan een Pinterest specialist?

Het aanhaken van een Pinterest specialist is verstandig als je merkt dat je meer uit jouw Pinterest activiteiten wilt halen en/of merkt dat je zelf (nog) niet voldoende kennis hebt. Onze specialisten werken op projectbasis met jou mee, waardoor je zeker bent dat je dit kanaal voor een vast bedrag per maand kunt uitbesteden. Zo kun jij focus leggen op wat je het liefste doet!