Jou socials goed gepland.
Aan de hand van een contentplanning of contentkalender zorg je er voor dat je met een gerust hart jouw social media kanalen kunt beheren. Je bepaalt in de contentplanning de momenten van posten en bent hierdoor zeker van goed gevulde profielen. Het maken van een contentplanning is niet lastig, wanneer je weet hoe!
In dit artikel leer je hoe je een contentplanning kunt maken die perfect aansluit op jouw social media kanalen en wat erbij komt kijken.
Stap 1: bepaal jouw focus
Bij het maken van een contentplanning is het belangrijk om te bepalen waar je precies naartoe wilt met je social media. Dit doe je door het stellen van een aantal doelen. Wanneer je weet welke doelen je met je social media wilt bereiken, kan je hier contentplanning op aanpassen.
Stap 2: social media analyse uitvoeren
Om te bepalen welke content er op jouw social media kanalen moet komen, is het belangrijk om een social media analyse uit te voeren. Kijk welke content je hebt geplaatst en welke content het beste is ontvangen. Deze content kan je dan verder uitwerken in jouw contentplanning. Kijk hierbij naar de interactie. Bijvoorbeeld door het aantal likes op een bericht te delen door het aantal volgers dat je hebt. Op deze manier komen interessante berichten gelijk naar voren.
Stap 3: analyseer jouw concurrentie
Naast het analyseren van jouw eigen social media, is het ook belangrijk om te kijken naar de concurrentie. Welke content plaatsen zij en welke content wordt hier goed ontvangen? Wanneer je weet wat werkt bij je concurrent, kan je dit gebruiken in je eigen contentplanning.
Stap 4: bepaal hoe vaak jij wilt posten
Een contentplanning is niet compleet zonder het bepalen van de frequentie van posten. Wanneer je weet hoe vaak je wilt posten, weet je ook wanneer je content moet maken. Zorg ervoor dat je niet te veel post, want dit kan erg vervelend zijn voor je volgers. Ervaring leert dat in veel gevallen twee keer per week posten de juiste frequentie is. Hiervoor bieden wij pakketten aan om jou te ontzorgen.
Stap 5: bedenk de onderwerpen waarover jij wilt posten
Nu je weet hoe vaak je wilt posten, is het belangrijk om te bedenken waarover je wilt posten. Wanneer je weet waar je social media kanalen over gaan, is het makkelijker om content te bedenken. Houd hierbij wel rekening met de interesses van je volgers. Mocht je weinig inspiratie hebben, neem dan eens een kijkje in de inhaakkalender. Hierin vind je ludieke momenten om jouw content op aan te passen.
Stap 6: maak jouw contentplanning
Nu je weet waar je naartoe wilt met je social media, welke content er moet komen en hoe vaak je wilt posten, kan je een contentplanning maken. Een contentplanning is een overzicht van de content die je wilt plaatsen en wanneer je dit wilt doen. Wanneer je een contentplanning hebt, weet je precies wat je moet doen en hoef je je hier geen zorgen meer over te maken.
Altijd een verzorgde social media feed.
Als je niet zeker weet of je alles wel goed hebt gedaan of als je hulp nodig hebt bij het maken van een contentplanning, kan je altijd contact opnemen met BuildSocial. Wij helpen je graag met het realiseren van jouw contentplanning, zodat je social media kanalen optimaal gebruikt kunnen worden.
Krijg inzicht in jouw kansen door onze social media analyse
Vrijblijvend, natuurlijk.
Wanneer je social media analyse uit laat voeren door BuildSocial, krijg je inzicht in de kansen die je hebt. Wij kijken naar jouw social media kanalen en geven je advies op maat. Zo weet je precies wat je moet doen om je social media naar een hoger niveau te tillen
Welke kanalen ga jij uitbesteden?