Social media post

Social media blijft populair.

Social media zijn erg populair en dat zal de komende jaren niet veranderen. De meeste mensen in Nederland gebruiken minimaal één social media platform. Het grootste social media platform in Nederland is Facebook (als je whatsapp niet meerekent). Facebook heeft maar liefst 10.300.000 gebruikers in Nederland, hierna volgt Instagram met 6.600.000 gebruikers. Op deze social media kanalen worden erg veel berichten gepost. Om een beeld te geven, op Instagram worden er elke dag meer dan 100 miljoen foto’s geplaatst. Veel van deze berichten zijn kwalitatief niet erg sterk. Hoe zorg je er voor om wél een goede social media post te maken?

social media post
social media post uitbesteden

Hoe maak je een goede social media post?

Dé perfecte social media post.

Er wordt dus enorm veel gepost op social media. Om tussen al deze posts op te vallen moet je aandacht trekken en interesse opwekken. Als eerst moet je een goede afbeelding kiezen. Zorg ervoor dat deze afbeelding van goede kwaliteit is, aandacht trekt en laat met de afbeelding goed zien wat je wilt bereiken met het bericht. Daarna is de beschrijving erg belangrijk, hier haal je mensen over om je product te kopen. Een goede manier om de aandacht te trekken is door in de eerste zin gelijk iets opvallends te vertellen. Doe dit niet te beschrijvend en schrijf in een actieve vorm. Nu je de aandacht van de social media gebruiker hebt is het tijd om interesse te wekken. Dit kun je doen door in te spelen op de problemen en verlangens van de social media gebruiker. Laat hierbij goed zien dat je hem/haar goed begrijpt.

De volgende stap is om verlangens te creëren. Laat zien hoe jouw product de problemen van de lezer oplost. Houd dit kort en simpel maar breng het wel op een positieve manier. Als je nu nog steeds de aandacht van de social media gebruiker hebt dan wil je hem/haar aanzetten tot actie. Dit is de belangrijkste stap want hierdoor zal hij/zij misschien wel je product kopen. Voeg daarom een call-to-action toe aan je bericht. De beste manier is om een linkje toe te voegen aan je bericht. Dit kan helaas niet altijd, Instagram laat dit bijvoorbeeld niet toe. Wat je dan kan doen is doorverwijzen naar jouw bio, in de bio kan je namelijk wel een link plaatsen.

De juiste frequentie & kwaliteit

Social media post: kwaliteit boven kwantiteit.

Er wordt wel eens gezegd dat je elke dag iets moet posten om op te blijven vallen, dit is in de meeste gevallen niet waar. Gelukkig maar, anders word je er wel erg druk mee. In sommige gevallen is dit wel het geval. Dat ligt aan het aantal volgers dat je hebt en op welk platform je actief bent. Op Instagram heeft je post een relatief lange levensduur in vergelijking met andere platformen. Je bereikt namelijk op de derde dag nog steeds mensen. Wanneer je meer dan 5000 volgers hebt is het wel verstandig om vaker te posten. Hierdoor laat je zien dat je actief bent. Op platformen zoals Twitter en TikTok wordt wel aangeraden om elke dag te posten, zelfs meerdere keren per dag. Op Instagram, Facebook en LinkedIn is het dus niet nodig om elke dag wat te posten. Wanneer je elke dag iets post is het erg lastig om de kwaliteit van de social media post hoog te houden. Je gaat je namelijk dan meer focussen op kwantiteit dan kwaliteit. Dit is echter niet de juiste aanpak. Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Je kunt beter twee super goede posts per week maken dan 7 of meer matige posts. Dit zal je op de lange termijn meer opleveren. Meer engagement, meer volgers en meer mensen die een aankoop zullen doen door middel van social media marketing.

Onze kanalen op een rij

Welk social media post ga jij uitbesteden?