Social media engagement

Een belangrijke indicator.

Social media engagement is een belangrijke maar soms moeilijk te meten indicator van hoe je publiek omgaat met jouw online aanwezigheid. Het gaat erom hoeveel mensen reageren op jouw posts, hoeveel mensen ze delen en hoe actief ze zijn in het algemeen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om social media engagement te verhogen.

Social media Engagement
Social media engagement door BuildSocial

Wat is social media engagement?

Likes, shares, comments en nieuwe volgers.

Social media engagement vertaald zich het best door ‘betrokkenheid op social media’. Door de hoeveelheid engagement op je berichten kan je goed zien in hoeverre mensen jouw merk interessant vinden. Social media engagement wordt gemeten door een combinatie van verschillende statistieken zoals, likes, delen, reacties of een nieuwe volger.

Hoe meet je social media engagement?

Het belang van statestieken.

Engagement wordt dus gemeten door likes, shares, comments en nieuwe volgers. Liken is de meest tastbare manier voor gebruikers van sociale media om te laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in een bericht. Je moet alleen oppassen dat je niet te veel op deze statistiek concentreert, omdat “liken” een vrij passieve activiteit is die geen massale betrokkenheid vereist. Door een bericht te delen laten mensen zien dat ze jouw content duidelijk interessant genoeg vinden om deze aan hun volgers te willen laten zien. Dit maakt het een vrij actieve, relatief hoogdrempelige actie die minder vaak voorkomt dan een like. Hierdoor zit er ook meer waarde aan deze actie. Door te reageren, laten mensen zien dat je bericht een reactie waard is, of het nu gaat om lof of kritiek. Reacties zijn misschien niet altijd positief, maar ze laten wel zien dat je bericht iets bij je volgers losmaakt. Als laats heb je de statistiek nieuwe volgers, via sommige social media platformen kan je inzien hoeveel nieuwe volgers je bericht heeft opgeleverd. Dit is een waardevolle statistiek, want je geplaatste bericht heeft mensen overtuigd om je te gaan volgen voor meer vergelijkbare content.

Hoe kun jij jouw engagement beïnvloeden?

Actualiteiten en sociale drijfveren

Er zijn verschillende manier waarop je social media engagement, oftewel de betrokkenheid per bericht kan verhogen. Een erg effectieve manier is door in te spelen op actualiteiten en sociale drijfveren. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller reageren omdat ze zich verbonden voelen met het onderwerp. Daarnaast is het erg belangrijk om onderzoek te doen naar het gedrag van jouw volgers. Hier kan je waardevolle informatie vandaan halen die je vervolgens kan implementeren in je contentkalender. Wil je nog meer tips om je social media engagement te beïnvloeden en te verhogen? Lees dan snel verder.

Tips om social media engagement te verhogen

Wat kan je zelf doen?

1. Voeg polls of vragen toe
Polls en vragen zijn een geweldige manier om social media engagement te verhogen. Mensen zijn vaak geïnteresseerd in het meningen van anderen, dus door een poll of vraag te plaatsen maak je het makkelijker voor hen om te reageren.

2. Voeg een menselijk element toe
Toenemende social media gebruik betekent niet dat we allemaal anonieme robots zijn. Mensen willen nog steeds met andere mensen communiceren en verbinding maken. Zorg ervoor dat je posts een menselijk element hebben door bijvoorbeeld een foto van jezelf toe te voegen of een persoonlijk bericht te delen.

3. Reageer snel op comments
Als mensen reageren op jouw posts, zorg er dan voor dat je snel reageert. Dit laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben en dat je waarde hecht aan hun mening.

 

4. Plaats op het juiste moment
Mensen zijn op verschillende tijden van de dag online, dus het is belangrijk om te weten wanneer de meeste mensen jouw content bekijken. Zorg ervoor dat je posts op het juiste moment worden geplaatst, zodat je zoveel mogelijk mensen bereikt.

5. Trek de aandacht met bewegende visuals
Mensen zijn visuele wezens en zijn geneigd om naar iets te kijken dat beweegt dan naar iets dat stilstaat. Als je wilt dat mensen naar jouw posts kijken, zorg er dan voor dat je aandacht trekt met bewegende visuals, zoals GIFs of video’s.Met de kun je social media engagement verhogen en ervoor zorgen dat mensen meer geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt.

Social media engagement verhogen met BuildSocial

De specialisten van BuildSocial

Wil jij je social media engagement verhogen, maar besteed je dit liever uit? Dan ben je bij BuildSocial aan het juiste adres. Ons team van specialisten heeft jarenlange ervaring op gebied van social media. Hierdoor weten ze precies wat goed werkt en wat niet werkt. Ben je geïnteresseerd in het verhogen van je social media engagement? Vraag dan de vrijblijvende analyse aan.

Onze kanalen op een rij

Welke kanalen ga jij uitbesteden?