Alle blogs

Full-funnel strategie Pinterest

Wat is een full-funnel strategie?

Een full-funnel strategie is een marketingstrategie waarbij de focus ligt op het bereiken van potentiële klanten op elk stadium van de aankoopcyclus of ‘funnel’. Dit betekent dat marketeers proberen klanten te bereiken tijdens de ‘awareness’-fase (wanneer klanten voor het eerst kennismaken met een merk of product), de ‘consideration’-fase (wanneer klanten overwegen om een aankoop te doen) en de ‘conversion’-fase (wanneer klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop).

Full-funnel strategie Pinterest

14 touchpoints tot een aankoop

Pinterest zegt dat mensen deze dagen wel 14 touchpoints nodig hebben voordat ze overgaan tot aankoop. Dus nadat ze voor het eerst met het bedrijf in aanraking komen moeten ze het bedrijf gemiddeld nog 14 keer tegen komen totdat er een aankoop wordt gedaan. Pinterest heeft dan ook onlangs aangekondigd dat een full-funnel mediastrategie het meest effectief is om resultaten te maximaliseren op het platform. Ze zeggen dat als een klant advertenties in de trechter ziet dus in de awareness-fase, de consideration-fase en de conversie-fase de conversieratio’s 3x hoger zijn dan wanneer advertenties maar in één fase worden gezien. Door op alle drie de fases te richten kunnen adverteerders klanten bereiken op verschillende momenten in hun aankoopfase, wat dus beter werkt volgens Pinterest.

Onderzoek Pinterest

Pinterest Australia’s 2023 Brand Lift Meta Analysis heeft veel verschillende merken en branches geanalyseerd. De analyse omvat twee jaar lang onderzoek in acht verschillende niches met een totale steekproef van ongeveer 120.000 pinners. Hier kwamen interessante dingen uit die je kan gebruiken voor je marketingstrategie:

  • Video is hét format voor full-funnel impact
  • Houd je creativiteit fris met eenvoudige aanpassingen
  • Stimuleer actie met inspirerende en educatieve inhoud

Als eerst hebben ze ondervonden dat Pinterest Video Ads inspiratie omzet in actie. Pinterest zegt dat ze de ‘sweet spot’ hebben gevonden en dat is dat 50-60% van je budget naar video’s moet gaan. Daarnaast is gebleken dat ze eenvoudige dingen aanpassen je campagne flink kan boosten. Een campagne met 10-15 creatieve aanpassingen over een periode van 2 maanden kan een 3,2x hogere herinnering aan de advertentie opleveren. Als laatst is het belangrijk om mensen te inspireren met educatieve content. Mensen willen namelijk graag leren, daarom werken how-to-videos en tutorials zo goed.

Samengevat is een full-funnel mediastrategie de meest effectieve manier om klanten op Pinterest te bereiken en de conversieratio’s te maximaliseren. Adverteerders moeten zich richten op de drie fasen van de aankoopfunnel, gebruik maken van verschillende formaten, regelmatig creatief blijven en een holistische meetmethode hanteren om de impact van hun campagnes te meten. Onze specialisten werken dagelijks met dit platform. Pinterest uitbesteden kan daarom verstandig zijn als je minder in deze materie zit.

Aan de slag

Pinterest Analyse

BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.