Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We gebruiken ze om contact te houden met vrienden en familie, om onze interesses te delen en om ons te vermaken. Maar steeds vaker gebruiken we ze ook om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt, dit blijkt uit verschillende onderzoeken. Het blijkt dat ongeveer 50% van de jongeren social media gebruikt als nieuwsbron. Van deze social media kanalen wordt Instagram het meest gebruikt voor nieuws.
Het gebruik van Instagram als nieuwsbron heeft zowel voor- als nadelen. Het voordeel is dat de jeugd weer beter betrokken is met actuele zaken. Het kijken van televisie en lezen van dagbladen doen jongeren steeds minder, hierdoor krijgen ze minder mee met wat er gebeurt in de wereld. Het voordeel van social media als nieuwsbron is dat jongeren weer meer op de hoogte zijn. Een ander voordeel is dat Instagram een laagdrempelig en toegankelijk platform is, dat jongeren aanspreekt met leuke foto’s en video’s. Instagram kan ook een divers en actueel aanbod van nieuws bieden, dat aansluit bij de interesses en behoeften van de gebruikers. Bovendien kan Instagram een platform zijn waarbij gebruikers zelf nieuws maken, waardoor ze meer betrokken raken bij de samenleving.
Een nadeel is dat Instagram niet altijd een betrouwbare en objectieve nieuwsbron is. Omdat iedereen reporter kan zijn op Instagram, worden niet altijd de journalistieke regels gevolgd, zoals factchecking, hoor en wederhoor en bronvermelding. Dit kan leiden tot het verspreiden van nepnieuws, dat opzettelijk online wordt verspreid met als doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Een ander nadeel is dat Instagram kan leiden tot een vertekend of eenzijdig beeld van de werkelijkheid. Omdat het algoritme van Instagram bepaalt welke berichten je te zien krijgt op basis van je eigen gedrag, blijf je vaak in je eigen bubbel. Je ziet vooral berichten die je interessant vindt of die je mening bevestigen, waardoor je minder wordt blootgesteld aan andere perspectieven of meningen
Doordat nieuws steeds belangrijker wordt op social media platformen kan je hier goed op in spelen als bedrijf. Geef dus de nieuwtjes van je bedrijf door via social media. Hou je volgers op de hoogte van nieuwe producten en nieuwe aanbiedingen. Daarnaast kun je inspelen op wat nu actueel is. Wanneer je hiermee viral gaat kun je een groot bereik creëren. Zorg er wel voor dat je authentiek en transparant blijft. Je volgers willen geen reclamepraatjes of gelikte foto’s zien, maar echte verhalen en ervaringen. Laat zien wat je doet en waar je bedrijf voor staat. Deel je missie, je waarden en je visie. Gebruik bijvoorbeeld ook Instagram Stories om een kijkje achter de schermen te geven, je collega’s voor te stellen of om je klanten te bedanken.
Aan de slag
BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.