Alle blogs

Social media algoritmes

De invloed van algoritmes op ons social media gebruik

Algoritmes zijn een soort formules die gebruikt worden om data te analyseren en informatie te genereren. In het geval van social media platforms zoals TikTok, Instagram en Facebook worden algoritmes gebruikt om gebruikservaringen te personaliseren en te optimaliseren. Het doel van deze platforms is om ons de meest relevante en boeiende content te tonen zodat wij meer tijd op het platform doorbrengen en er vaker op terugkeren.

Social media algoritmes

Privacy en dataverzameling

In de afgelopen jaren is er steeds meer bezorgdheid gekomen over de manier waarop social media platforms persoonlijke gegevens verzamelen en analyseren. Algoritmes spelen hierbij een belangrijke rol in. Data die ze verzamelen bestaan uit locatiegegevens, zoekopdrachten, likes en vele andere gebruikersactiviteiten. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om advertenties en andere inhoud te personaliseren. Deze personalisatie biedt voordelen want zo zie jij foto’s en video’s die je waarschijnlijk leuk vindt. Helaas heeft dit ook nadelen. Allereerst kan dit leiden tot ongewenste advertenties en spam. Daarnaast kunnen gebruikers het gevoel hebben dat hun privacy wordt geschonden. Bedrijven en derden kunnen namelijk toegang krijgen tot deze informatie wat vervolgens weer kan leiden tot scheiden van de privacy.

Hoe kan jij voordeel halen uit deze algoritmes

Er zitten dus veel nadelen aan het verzamelen van zoveel persoonlijke informatie, maar hier kun je als bedrijf veel voordeel vandaan halen. Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken met je advertenties op social media. Hier kunnen algoritmes bij helpen. Door gebruik te maken van deze krachtige algoritmes, kun je je advertenties effectiever targeten en aan de juiste doelgroep presenteren. Hierdoor vergoot je niet alleen de kans dat mensen je advertenties zien maar ook de kans dat mensen erop reageren en uiteindelijk tot een aankoop overgaan. Om goede advertenties op te zetten moet je de juiste targeting-opties gebruiken. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, locatie, interesse en gedrag. Vroeger was het vooral lastig om inzicht te krijgen in iemands interesses en gedrag. Door de sterke algoritmes van nu is dat een stuk makkelijker geworden. Ook helpen algoritmes bij remarketing. Remarketing is een effectieve manier om mensen te bereiken die al eerder interactie hadden met je bedrijf. Denk hierbij aan mensen die op je advertentie hebben geklikt of je website hebben bezocht, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Door deze mensen opnieuw te bereiken maak je een goede kans dat ze alsnog een aankoop doen.

Kortom zitten er dus nadelen aan deze algoritmes op gebied van privacy en dataverzameling maar gelukkig zitten er dus ook veel voordelen aan waar je als bedrijf flink van kan profiteren.

Aan de slag

Facebook Analyse

BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.