Alle blogs

De toekomst van influencer marketing

Evolutie in influencer marketing.

Influencer marketing is de laatste jaren enorm gegroeid en heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke marketingstrategie voor merken die hun doelgroep willen bereiken. Het begon allemaal met beroemdheden en bekende persoonlijkheden die producten promootte op televisie, radio en in tijdschriften. Maar met de opkomst van sociale media en de groei van influencers, heeft influencer marketing een geheel nieuwe dimensie gekregen. In de afgelopen jaren hebben influencers, met name op platforms zoals Instagram, YouTube, en TikTok een enorm bereik opgebouwd en een trouwe volgers basis opgebouwd. Dit heeft ertoe geleid dat merken steeds meer gebruik maken van influencers om hun producten en diensten te promoten bij hun doelgroepen. In feite is influencer marketing een van de snelst groeiende marketingstrategieën geworden.

De toekomst van influencer marketing

Trends en toekomst van influencer marketing

Influencer marketing heeft zich dus de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en dit zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Een belangrijke trend die we momenteel zien is de opkomst van micro-influencers. Dit zijn influencers met relatief weinig volgers maar een enorm betrokken volgersbasis. De doelgroep is meestal klein maar erg specifiek. Hierdoor zie je dat merken steeds meer inzetten op deze micro-influencers. Grote influencers hebben meestal een enorm bereik maar het nadeel is dat de doelgroep minder specifiek is en dat het een prijzig prijskaartje heeft dat op kan lopen tot in de miljoenen.

Daarnaast zie je een andere trend, namelijk die van live video, ook wel livestreaming genoemd. Door live video’s komen influencers op een meer directe en interactievere manier in aanraking met hun volgers. Dit resulteert in een betere betrokkenheid en interactie. In Azië zie je dat er ook producten gekocht kunnen worden tijdens livestreams. Dit is in westerse landen nog niet het geval maar wellicht komt dit in de toekomst ook onze kant op.

Zo zijn er nog een aantal interessante ontwikkelingen op gebied van influencer marketing. Authenticiteit en transparantie gaat steeds belangrijker worden. Consumenten verwachten dat influencers en merken open en eerlijk zijn over hun samenwerkingen. AI en geautomatiseerde processen nemen in flink tempo toe. Influencer marketing is namelijk een tijdrovend proces voor bedrijven, in de toekomst zien we waarschijnlijk processen die deze taken versnellen en vergemakkelijken. Al met al zal influencer marketing blijven evolueren en zich aanpassen aan de veranderende trends en behoeften van consumenten en merken.

Regulering en naleving

Door de toename in populariteit is er ook meer aandacht gekomen voor regelgeving en naleving daarvan. De regelgeving verschilt uiteraard per land en regio maar over het algemeen is de belangrijkste regel dat influencers en merken op en eerlijk moeten zijn over hun samenwerkingen. Dit betekent dat influencers moeten aangeven wanneer ze een product promoten waarvoor ze betaald krijgen. Wanneer influencers zich niet aan de regels houden kan dit leiden tot boetes en in extreme gevallen kunnen er juridische stappen genomen worden. De komende jaren zal influencer marketing naar alle waarschijnlijkheid blijven groeien, de regelgeving omtrent influencer marketing zal daardoor ook toenemen. Het is dus belangrijk dat influencers en merken goed op de hoogte zijn van de regelgeving en deze ook naleven.

Aan de slag

Instagram Analyse

BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.