Alle blogs

De relevantie van Instagram

Instagram: Waarom zou je het moeten meenemen in je marketingmix?

Instagram is en blijft de komende jaren nog erg populair. Dit is omdat ze constant blijven innoveren zodat gebruikers Instagram relevant blijven vinden. Vooral onder jongeren is Instagram erg populair. Hierdoor is Instagram een handig marketingkanaal voor bedrijven. Heb je dus een relatief jonge doelgroep, dan is Instagram misschien wel het juiste kanaal voor jou marketingstrategie. Dit kanaal biedt allerlei handige tools waardoor het voor bedrijven nog interessanter en makkelijker wordt om het mee te nemen in je marketingmix. Zeker relevant nu 2023 om de hoek is en jij het actief mee kunt nemen in jouw marketingplan voor 2023.

Instagram: Waarom zou je het moeten meenemen in je marketingmix?

Instagram shopping

Op Instagram kon je voorheen alleen een link plaatsen in je bio. Dit was soms vervelend omdat dit op Facebook en andere platformen vaak veel meer kan. Daar kwam met Instagram shopping verandering in. Nu kan je heel gemakkelijk producten in foto’s taggen met de feature. Hierdoor kun je jouw producten onder de aandacht brengen bij je volgers en andere Instagram gebruikers. Wanneer gebruikers op het product klikken kunnen ze het direct aanschaffen vanuit Instagram. Hiervoor moet je uiteraard wel Instagram shopping hebben ingesteld. Het voordeel is dat Instagram shopping volledig gratis is. Je hoeft dus niet te betalen voor de producttags. Instagram shopping is een geweldige manier om jouw producten onder de aandacht te brengen bij je volgers. Vooral als je mooie productfoto’s plaats waardoor je volgers geïnteresseerd raken in het product. Je mag per foto maximaal 5 producten taggen. Indien je meerdere foto’s plaats in 1 post kun je maar liefst 20 producten taggen.

 

Shopping stickers

Instagram is al lange tijd hét platform voor visuele storytelling. Influencers plaatsen de mooiste foto’s waardoor het platform consumenten en merken dichter bij elkaar brengt. Dit wil het platform graag zo houden en daardoor zijn ze steeds bezig om het platform verder te ontwikkelen. De nieuwste update voor Instagram shopping zijn shopping stickers. Deze stickers kan je toevoegen aan je verhaal waardoor je volgers direct vanuit je verhaal producten kunnen aanschaffen. Je moet hier uiteraard al wel de shopping feature voor hebben ingesteld om de sticker te kunnen gebruiken. De stickers kunnen zelf gebruikt worden door je partners. Je partners kunnen deze sticker dan ook gebruiken in hun verhalen, de gebruikers worden dan doorverwezen naar jouw producten. Houdt er wel rekening mee dat je deze optie aan moet zetten in de shopping partners sectie.

Aan de slag

Instagram Analyse

BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.