Alle blogs

Instagram stopt met het Shopping tab

Shopping of toch reels?

Vorig jaar werd het shopping-tab op Instagram geïntroduceerd. Hierdoor kon je makkelijk shoppen op Instagram door onderin in het menu te klikken op de tas. Instagram wil toch ergens anders de focus op gaan leggen, namelijk reels. Vrees niet, je winkel op Instagram kun je nog steeds gebruiken alleen hier is geen aparte tab meer voor.

Instagram stopt met het Shopping tab

Shopping uit het menu

Instagram heeft bekend gemaakt dat ze vanaf februari de navigatie van Instagram gaan aanpassen om het delen van inhoud met vrienden en het opdoen van contact met gelijkgestemden eenvoudiger te maken. De navigatiebalk onder in de app zal voortaan de knop voor het creëren van berichten etc. in het midden hebben, met Reels aan de rechterkant. Hierdoor zal het Instagram Shop tabblad verwijderd worden. Het is nog steeds mogelijk om je winkel op Instagram te gebruiken, omdat Instagram blijft investeren in winkelervaringen die het meest waardevol zijn voor gebruikers en bedrijven in de feed, stories, Reels, advertenties en meer.

Instagram Reels

Eigenlijk wordt er dus meer ruimte gemaakt voor Reels. Dit is niet raar want de korte filmpjes zijn erg populair en worden erg goed bekeken. Reels is de grote na-aper van TikTok. Instagram weet dat TikTok het enorm goed doet en wil daarom graag de concurrentie aan gaan. Dat ze nu dus meer ruimte maken voor Reels is een goede keuze omdat Reeks nou eenmaal erg populair is. Nu is het zo dat alle ruimte om content te maken onder één knop valt. Dit gaat dus veranderen vanaf januari. Instagram gooit het liefst alle contentvormen bij elkaar maar Reels wordt toch net iets anders gezien als de rest. Daar komt nog bij dat als Instagram Reels groter wil maken ze sowieso meer plaats moeten maken.

Wat gaat er nu gebeuren met Instagram Shopping?

Wat gaat er nu gebeuren met Shopping? Als je shopping gebruikt voor je bedrijf vraag je je dit vast af. Instagram Shopping werkt enorm goed, je krijgt namelijk gepersonaliseerde advertenties terwijl je door stories tikt. Hierdoor zijn mensen snel geneigd een aankoop te doen. Het blijkt wel dat de Shopping tab niet zo veel gebruikt wordt. Gebruikers lijken namelijk vooral ‘per ongeluk’ te willen shoppen. Dit tab werkt dus niet zo goed als Instagram had gehoopt. Voortaan zullen we dus gewoon de advertenties weer tussen de stories en berichten gaan zien. De gebruiker moet er dus zelf weer op klikken. Aan de ene kant is dit ook wel logisch, wanneer we op zoek zijn naar iets gebruiken we eerder Google. Social media wordt toch sneller geassocieerd met ‘social’. Waarschijnlijk zullen we er als gebruiker en adverteerder niet al te veel van merken. Je winkel en de advertenties tussen de content zullen zeker blijven bestaan.

Aan de slag

Instagram Analyse

BuildSocial helpt je graag zodat jij je kunt focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten! Vraag een analyse aan of stel gelijk een briefing op voor onze specialisten.