Instagram bio

Social media steeds belangrijker voor bedrijven.

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om actief te zijn op social media. Een groot aantal bedrijven en merken gebruiken social media om merkbekendheid te vergroten, maar liefst 90%. Een veel gebruikt platform hiervoor is Instagram. Mensen die voor het eerst met je bedrijf in aanraking komen via Instagram wil je natuurlijk gelijk een goed beeld geven, een eerste indruk is erg belangrijk. Je Instagram pagina moet er uit zien als eenheid. Zorg ervoor dat je pagina qua kleurgebruik, achtergronden en thema’s steeds hetzelfde is en plaats alleen kwalitatieve berichten. En niet onbelangrijk, zorg voor een goede bio op je Instagram pagina. Je bio is namelijk het visitekaartje van je bedrijf.

instagram analyse
Instagram uitbesteden

Wat is een Instagram bio?

Het visitekaartje van je bedrijf.

Wanneer je gebruik maakt van Instagram heb je er vast wel eens van gehoord. Maar wat is een Instagram bio precies? Bio staat voor biografie, je moet de bio van je Instagram zien als een soort van visitekaartje. Het is belangrijk dat een visitekaartje essentiële gegevens bevat, dit geldt dus ook voor je bio. Wanneer iemand op je Instagram pagina terecht komt zal diegene als eerst je bio zien. Zoals net al aangegeven is de eerste indruk erg belangrijk en kan deze maar één keer. Een duidelijke en krachtige bio straalt professionaliteit uit maar hoe maak je de perfecte bio?

 

 

Hoe maak je de perfecte Instagram Bio?

BuildSocial legt uit.

Een perfecte Instagram bio ziet er als volgt uit:

  • Een titel
  • Je branche
  • Beschrijving/slogan
  • Je bedrijfsgegevens
  • Call to action/link naar website

Bovenaan een perfecte Instagram bio staat altijd eerst een titel, dit is de naam van je bedrijf. Op Instagram is dit de naam die jij je Instagram profiel geeft. Vervolgens is het belangrijk om een branche toe te voegen, dit kan enkel wanneer je een zakelijk Instagram account hebt. Zorg er dus voor dat je dit instelt. Dan de beschrijving van je bedrijf, dit kan een pakkende beschrijving zijn of de slogan van je bedrijf. Hieronder wil je je bedrijfsgegevens zetten. Wat wil je dat je volgers van je weten? Het adres van je bedrijf of wil je hier liever een mail adres zodat je volgers/profielbezoekers contact met je kunnen opnemen.

Ten slotte wil je een call to action toevoegen. De enige plek waar je op Instagram een link kan toevoegen is je bio, kies dus verstandig wat voor link je wilt gebruiken. Dit kan een link zijn naar een blog, productpagina of gewoon de link van je homepagina. Je kunt bijvoorbeeld een Instagram bericht maken met producten uit een nieuwe collectie. In de beschrijving van je bericht verwijs je naar je Instagram bio. In de bio zet je dan een link naar de desbetreffende pagina zodat mensen zich kunnen oriënteren en wellicht kopen ze wel een product.

Moet je hashtags gebruiken in je Instagram bio?

De juiste afweging.

Er wordt erg vaak gezegd dat hashtags in je bio helpen voor een betere vindbaarheid. Dit is helaas een fabel. Wanneer je iets opzoekt op Instagram dan scant Instagram alleen je naam en gebruikersnaam. Dus de hashtag in je Instagram bio heeft geen impact op de zoekresultaten. Je kan in je bio maar 150 tekens gebruiken, laten we zeggen dat een hashtag +-10 tekens kost. Wil je dan deze kostbare tekens hiervoor gebruiken terwijl het geen invloed heeft op je vindbaarheid? Mocht je toch een hashtag willen gebruiken? Kies er dan voor om een merk hashtag te gebruiken, dus bijvoorbeeld #buildsocial. Als mensen op deze hashtag klikken zullen ze gerelateerde content zien van die hashtag. Weeg dus voor jezelf af of je gebruik wilt maken van hashtags in je bio. Hashtags helpen niet voor de vindbaarheid van je profiel en kosten redelijk wat tekens. Wanneer je nog tekens over hebt in je bio zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van een hashtag.

Onze kanalen op een rij

Welk kanaal ga jij uitbesteden?